De E-commerce veranderingen binnen transport & logistiek
Dankzij de hausse in e-commerce is de waarde van de toeleveringsketen gegroeid; Zo zijn bedrijven gedwongen om nieuwe technieken en tools te implementeren binnen de transport & logistiek om zich aan te passen aan de omnichannelomgeving om competitief te blijven. We moeten in gedachten houden dat in e-commerce een verkoop als voltooid wordt beschouwd totdat de klant het product in haar of zijn handen heeft. Om dit te bereiken, moet het product een toeleveringsketen doorlopen die wordt gekenmerkt door weinig tijd om te reageren en te voldoen aan de tussenliggende processen, zoals terugbetalingen, die een omgekeerd logistiek proces vereisen. Vervolgens laten we enkele trends zien die zijn toegepast op de logistiek van e-commerce om aan de behoeften van klanten te voldoen:
Snellere reactietijden
Klanten eisen snelheid tijdens het hele proces: van online aankoop tot levering en in het klantenserviceproces. Ze zijn zelfs bereid om extra te betalen om hun producten zo snel mogelijk te krijgen; Daarom moeten bedrijven hard werken, te beginnen in het magazijn, transport & logistiek om aan de Just in Time-eisen te voldoen.
Automatisering van het e-commerceproces
Nieuwe technologieën hebben ons in staat gesteld sommige complexe processen te vereenvoudigen en te verminderen en andere die verouderd zijn te elimineren. Voor online winkels was dit een grote hulp, aangezien ze meestal een kleine staf hebben om repetitieve taken uit te voeren, zoals het berekenen van verzendkosten. De geautomatiseerde handel, of a-commerce, is een systeem waarmee we aankopen automatisch kunnen plannen, uitvoeren en voorspellen volgens herkende patronen. Automatisering maakt het mogelijk om de voorraad te koppelen aan de bestellingen uit de cloud (of een ander bestandsopslagsysteem), hun status aan te passen en ze rechtstreeks te beheren, en ze te tweeten voor zichtbaarheid. Sommige bedrijven hebben andere strategieën gevolgd, zoals het automatiseren van hun systemen om klanten het aankoopbedrag te tonen dat nodig is om de verzending gratis te laten zijn, en om a-commerce tools te implementeren waarmee klanten hun aankopen automatisch kunnen plannen, uitvoeren en voorspellen. Terwijl e-commerce en m-commerce klanten laten kiezen wat ze nodig hebben, geeft a-commerce hen de kans om hun aankopen te voorspellen en te plannen op basis van hun aankooppatronen. Het doel van a-commerce is om consumenten een systeem te bieden waarmee ze letterlijk kunnen kopen zonder na te denken. Het is een evolutie van de traditionele e-commerce waarbij gebruikers kunnen inloggen op een online winkel op hun pc’s of mobiele apparaten (m-commerce). Met e-commerce kunnen gebruikers de producten kiezen die ze nodig hebben, ze naar de winkelwagen sturen, betalen en enkele dagen wachten tot de bestelling arriveert; a-commerce biedt de mogelijkheid om hun aankopen te plannen en zelfs te voorspellen op basis van hun consumptiepatronen.
Big data en andere informatiebronnen
SNEW is de afkorting van sociale media, nieuws, evenementen en weer. Dit nieuwe concept omvat belangrijke gegevensbronnen waarmee we rekening moeten houden bij het maken van nauwkeurige vraagvoorspellingen. Evenzo zijn er momenteel big data-leveranciers die de informatie van verschillende bronnen verzamelen en analyseren, zodat bedrijven slimmere en weloverwogen beslissingen kunnen nemen over hun toeleveringsketens; bijvoorbeeld het plannen van bezorgroutes, het bieden van traceerbaarheid tijdens het bezorgproces en het voorspellen van koopgedrag.