Jong of oud, iedereen wil ergens bij horen. En hoe graag we ook uniek willen zijn en onszelf echt willen ontwikkelen, niemand vindt het fijn om anders te zijn. Want als je echt anders bent, dan val je toch een beetje buiten de boot. Anderen vinden je raar, waardoor je minder aansluiting vindt. Geen vriendjes of vriendinnetjes op school. En als je pech hebt wordt je nog gepest ook. Alleen maar omdat jij niet bent wat wordt gezien als ‘normaal’. Dat is extra moeilijk. Je moet al uitvinden hoe je met jezelf omgaat. Je moet ontdekken wat er wel bij jou past en voor jou werkt. En dan moet je je ook nog eens staande houden als anderen, in groepsverband, gemene grapjes over jou maken. Maar los van de grapjes en de opmerkingen die gemaakt worden, is het ook nog eens een extra uitdaging om goed mee te kunnen doen in de samenleving. Want jij bent anders, en dat vindt een baas moeilijk. Hoe moeten ze met jou omgaan? En ben jij misschien wel vaker ziek en kost je mede daardoor meer geld?

Alles draait om geld

Hoe medelevend een baas of een HR medewerker ook kan zijn, aan het einde van de dag draait alles om geld. Kost jij meer geld dan je gaat opbrengen, dan is de kans dat jij aangenomen wordt heel klein. Heb jij een groter risico dat je vaker dan gemiddeld ziek bent, dan krijg jij waarschijnlijk niet die baan. Want als je ziek bent ligt het werk stil of moet er een dure vervanger worden ingezet. Weer dat stomme geld! We zijn ons zo aan het ontwikkelen in de maatschappij en iedereen wil graag verder kijken dan het stempeltje wat iemand mee heeft gekregen. Nederland staat voor tolerant, je mag zijn wie je bent. En toch zul je in de praktijk ervaren dat een bedrijf vooral kijkt naar wat je opbrengt.

Innovatief en menselijk

Gelukkig kan het ook anders. Neem bijvoorbeeld de Fair Furniture Group. Een bedrijf waar ze durven te kijken naar wat hun medewerkers kunnen. Iemand inzetten op basis van de kwaliteiten die iemand bezit en niet gericht op wat ze niet kunnen volgens ‘de norm’. Dat is nog eens een innovatieve manier van werken. Een plek waar medewerkers zich thuis kunnen voelen, ook al zijn ze anders. Een plek waar je echt jezelf kunt zijn en mag laten zien wat je te bieden hebt. Dat zorgt voor blije mensen die mooie producten leveren. En daar zit het echte geld!