Waarom je best je merknaam registreert
Bedrijven worden herkend aan de hand van hun merknaam, of ook wel handelsnaam genoemd. Wanneer je over een merknaam spreekt met iemand, weet je gesprekspartner meteen aan de hand van de naam over welk bedrijf het gaat en zeer waarschijnlijk ook wat het bedrijf uitvoert qua activiteiten of services. Een merknaam is dus heel belangrijk voor een bedrijf voor de naamsbekendheid. Echter kan het zijn dat, wanneer je je merknaam niet registreert, een ander bedrijf dezelfde merknaam gebruikt. Zo kan er verwarring ontstaan bij de klanten, maar zeker bij de overheidsinstellingen. Een merknaam registreren kan dit vermijden.
Vermijd inbreuk op merknaam
Wanneer je je merknaam registreert, moet je allereerst een analyse onderzoek doen in de databank van de merknamen. Zo ben je zeker dat de merknaam niet al gebruikt wordt en geregistreerd is door een ander bedrijf. Indien dit het geval is, kan je de naam die je in gedachten had niet meer gebruiken en moet je dus een andere kiezen. Indien je namelijk een naam gebruikt die al geregistreerd is door een ander bedrijf, moet je schadevergoeding betalen voor het gebruik van de naam, die intellectueel eigendom is van dat bedrijf.
Hoe registreer ik mijn merknaam?
Allereerst doe je dus onderzoek of de merknaam al gebruikt en geregistreerd is door een ander bedrijf. Indien dit niet het geval is, moet je hierna de klasse bepalen van de merknaam. Deze klasse is afhankelijk van de sector waarin je bedrijf actief is. Hierna dien je de registratie aanvraag in voor ofwel Benelux, Europa of internationaal. De prijzen van de depotkosten, en dus registratie, hangen hier sterk van af. Wanneer je dit hebt gedaan, krijg je een beoordeling op absolute gronden en formele vereisten waaraan je moet voldoen. Na dit volgt er een wettelijke bezwaartermijn, waarbij je merknaam door de overheid kan afgewezen worden. Wanneer dit niet het geval is na het einde van de termijn, kan je eindelijk officieel je merknaam registreren.