Met kennisbank software kunnen klanten beter geholpen worden

Kennisbank software wordt steeds meer toegepast. En dat is logisch, want Nederland is een kenniseconomie waarbij het uitwisselen van informatie cruciaal is. Een kennisbank heeft veel voordelen waar bedrijven van kunnen profiteren. Een interne kennisbank is alleen bereikbaar voor medewerkers. Dit is ontzettend handig om kennis uit te wisselen en over te dragen. Medewerkers kunnen daardoor veel zelfstandiger werken en daardoor een stuk effici├źnter werken. Bovendien kan kennis van specialisten worden opgeslagen waardoor deze niet verloren gaat als een bepaalde werknemer om wat voor reden dan ook niet meer betrokken is bij een organisatie. Een externe kennisbank is voor iedereen toegankelijk. Dit type is dan ook met name bedoeld om klanten te helpen.

De voordelen van een externe kennisbank

Een externe kennisbank is openbaar en daarom kan iedereen er gebruik van maken. Vaak is deze dan ook te vinden op de website van bedrijven en andere organisaties. Klanten kunnen hier vrij gebruik van maken als ze bepaalde vragen hebben. In een dergelijke kennisbank zitten vaak veel handleidingen voor producten. Bijvoorbeeld over hoe en product in elkaar moet worden gezet. Ook kunnen er artikelen op gezet worden die veel gestelde vragen beantwoorden. Dit is natuurlijk ideaal voor de klant maar het scheelt ook een hoop tijd voor de klantenservice. Mensen die vragen hebben kunnen door gebruik te maken van de kennisbank vaak zelfstandig antwoorden vinden of een oplossing vinden voor een probleem. Mits de kennisbank goed functioneert hoeft een klant dan geen contact meer op te nemen met de klantenservice. Hierdoor kun je je klanten een extra dienst aanbieden waar je zelf ook weer je voordeel uit kan halen.

 

Een goede kennisbank is overzichtelijk en duidelijk

Een kennisbank functioneert alleen goed als deze ordelijk is ingedeeld zodat mensen kunnen vinden waar ze naar op zoek zijn. Door het overzichtelijk te houden kunnen mensen veel makkelijk vinden waar ze naar op zoek zijn. Voor een externe kennisbank is het extra belangrijk dat hij duidelijk is. Klanten zijn immers geen experts dus te specialistische kennis is daarom niet gewenst. Door bijvoorbeeld de meest gestelde vragen in te delen in bepaald categorie├źn is het voor bezoekers veel makkelijker om te navigeren. Het linken van de ene pagina naar een andere gerelateerde pagina is vaak ook erg behulpzaam. Als een bezoeker dan nog geen antwoord op een vraag heeft gekregen krijgt hij of zijn automatisch suggesties om op een pagina te kijken waar de gewenste informatie wellicht wel op staat.