Ieder nieuw bedrijf heeft een naam nodig. Om zeker te weten dat jouw bedrijf de enige is met die specifieke naam is het belangrijk om de merknaam te registreren. In dit blog leg ik precies uit waarom het merknaam registreren belangrijk is. Daarnaast zal ik dieper ingaan op de vraag hoe je dat dan eigenlijk precies doet. Hopelijk helpt dit jonge ondernemers in hun tocht naar een succesvol merk. 

Waarom heb je een merknaam nodig? 

Een merknaam geeft de unieke natuur van jouw merk aan. Met een goede merknaam onderscheid jij je van andere merken, maak je voor consumenten duidelijk wat ze kopen en kan je de vergelijking met andere merken makkelijker maken voor deze consumenten. Om deze voordelen te beschermen en jouw merk ontwikkelingskansen te geven, zijn de rechten van een merknaam wettelijk te claimen. Om deze wettelijke voordelen te claimen en zeker te weten dat jij niet werkt onder andermans merknaam, moet je dan ook je merk registreren

Registratie met de hulp van merkenbureaus  

Het registreren kan op allerlei manieren. Het makkelijkst is om je merk te laten registreren door een merkenbureau, die gespecialiseerd zijn in deze procedure. Deze hebben de expertise om ervoor te zorgen dat je merk vrijwel zeker niet geweigerd gaat worden. Je kan natuurlijk ook zelf je naam registreren. Dat moet je je alleen wel realiseren dat er ongeveer 50 procent kans is dat er bezwaar op je registratie wordt aangemaakt, of zelfs dat je aanvraag volledig wordt afgewezen. Met de hulp van een bureau is deze kans slecht één tot twee procent. 

Het registratieproces 

Als je hebt besloten dat je toch liever zelf je merk wil registreren, zijn er nog aardig wat stappen te doorlopen. Je moet ten eerste beslissen of je je naam alleen in de Benelux, of in de hele EU of zelfs internationaal wilt registreren. Dan begint de echte procedure. Deze duurt lang en doorloopt zes stadia. Denk dus goed na of je dit echt allemaal zelf wilt doen.